
Dříve či později v životě dítěte nastane období, kdy rodiče začnou řešit otázku, jak naučit své děti hospodařit s penězi. Nejlépe je začít s tím od útlého věku. Už malé dítě se může učit, jak spořit, jak nejlépe investovat naspořené peníze, uvědomovat si hodnotu peněz atd. Neodkládejte to na pozdější věk, až tomu bude dle vás dítě lépe rozumět, začněte s výukou od raného dětství. Už cca pětileté dítě může mít svoji pokladničku a v ní si spořit drobné mince na bonbónky, na čelenku s kytičkou či na autíčko. Je jedno, zda mu na výsledek posléze přispějete, jde o to, že se naučí, jak spořit a že věci v obchodě nejsou zadarmo, ale mají svou hodnotu. Samo si část ceny na vybranou věc uspoří a bude se muset i rozhodnout, za co své úspory utratí. Zda za bonbónky, které hned sní, a nebude mít opět nic, nebo za hračku, která mu zůstane. Nenásilně se tak může naučit i to, jak nejlépe investovat naspořené peníze. Ve školním věku pak už může dostávat pravidelné kapesné, jehož výše se bude s věkem postupně zvyšovat a intervaly, ve kterých kapesné dostává, prodlužovat (nejprve týdně, pak po 14 dnech, později měsíčně). V obchodě rovněž dítěti říkejte, kolik jaké věci orientačně stojí. Doma si s ním můžete hrát na nakupování a používat dětské peníze. Děti takové hry zbožňují. Můžete prodávat hračky, zmrzlinu nebo si otevřít krámek s jídlem.
Dětem v pozdějším věku můžete založit i vlastní účet a k němu zřídit platební kartu. A abyste jim do začátku dospělosti přispěli nějakým vkladem, založte jim už v dětství stavební spoření nebo , které jim symbolicky předáte k osmnáctým narozeninám, po úspěšném složení maturitní zkoušky, k promoci nebo jako svatební dar.